Je Vespa > Technisch

Om eventuele reparaties met de hulp van mecaniciens van de organisatie zo snel mogelijk te laten verlopen, dient gestart te worden met een originele Vespa. Een assistentie vrachtwagen met originele onderdelen volgt de avonturen-rally. 4x4’s met professionele Vespa-mecaniciens volgen de exacte route van de deelnemers en bieden waar nodig gratis technische assistentie aan.

Gezien echter de aard van de expeditie en het terrein, dien je rekening te houden met een aantal verplichte en aan te raden aanpassingen:

* Nieuwe banden (+ setjes binnenbanden)
* Autonomie van 250 km (extra benzine in jerrycans of stevige flessen)
* Drinkwatercapaciteit van 3 liter per persoon
* Garmin GPS toestel met off-road mogelijkheden en USB connectie (cfr. Lijst)
* Basiskit werktuigen & kleine reserve-onderdelen
* EHBO-kit / helm / zaklamp
* Technisch gekeurd en verzekerd voor Europa
* Revisie van het remsysteem
* Aan te raden: windscherm voor de langere etappes


  • Extra duiding:
    Garmin GPS-toestel met USB-connectie. De meest gangbare toestelletjes voor navigatie op Belgische en/of Europese wegen (Streetpilot, Nuvi, etc.) komen spijtig genoeg niet in aanmerking omdat ze niet de mogelijkheid hebben om outdoor tracks op te laden of manueel latitude/longitude coördinaten in te geven. Ook is gebleken dat een gps van een ander merk (vb. Magellan) vaak compatibiliteitsproblemen geeft met onze software, bvb i.v.m. naamgeving van waypoints. Binnenkort wordt op onze site een lijst gepubliceerd met alle toegestane Garmin gps-toestellen.

 

 

  • Revisie van het remsysteem:

Sommige routes in Marokko die we in kaart hebben gebracht, zijn niet van de poes: cols tot 2500 meter hoog, grote stijgingscoëfficiënten (en dus ook dalingscoëfficiënten), afdalingen van 25 km (anderhalf uur) non-stop met haarspeldbochten en dit alles niet altijd over asfalt. Uiteraard is het doenbaar met de Vespa (we nemen geen risico’s) maar concentratie en discipline zullen voorwaarden zijn tot een veilige aankomst. Sommigen onder jullie hebben naar eigen zeggen een Vespa op de kop getikt dat tien jaar of meer stilgestaan heeft. Vaak werken de remmen nog wel op Europese wegen waar slechts af en toe eens moet geremd worden, maar dit geeft een vertekend beeld. Verander dus je remmen en laat je remsysteem een volledig checken. Dit is geen dure operatie, maar wel een noodzakelijke.


Site design: Verdographics